Sok jel és felmérés mutatja, hogy mekkora bajok vannak a magyar lakosság egy részének pénzügyi ismereteivel, de a legnagyobb jel kétségkívül a frankhitelesek története. A frank-válság mint egy nagy kiáltás jelzi, hogy az alapokkal is nagy gond van. Messze nem ez volt az első jel, és nem is az utolsó, de ez a legnagyobb.

Mint közismert, Magyarországon több mint egymillió ember vett fel frankhitelt, és többségük igen rosszul járt vele. Az igazi probléma nem is maga a frankhitel, hanem maga a tény, hogy sokan hajlandóak olyan pénzügyi konstrukcióba belemenni, amit valójában nem is értenek pontosan. Ha valaki nem érti, hogyan működik valami, akkor nem is tudja megítélni hogy mire számítson, hogy annak milyen veszélyei, kockázatai vannak. Így kiszolgáltatja magát egy számára ismeretlen és befolyásolhatatlan, kontrollálhatatlan folyamatnak (esetünkben: az árfolyamváltozásnak). A magyar népesség több mint tíz százaléka vállalta ezt fel, amúgy teljesen jóhiszeműen.

Utólag visszagondolva szükségszerű volt, hogy valamilyen hasonló esemény bekövetkezzen. A pénzügyi kultúra, mint egy erős immunrendszer megvéd a veszélyes konstrukcióktól, az immunrendszer hiánya azonban fogékonnyá tesz a fertőzésre. Fertőző, azaz veszélyes, potenciálisan káros pénzügyi konstrukciók állandóan forgalomban, és ahogy mindeki mellé nem lehet rendőrt állítani, úgy pénzügyi szakembert sem.

Autós példával élve: Miközben mindenki számára természetes, hogy a biztonságos autóvezetést igazoló jogosítvány nélkül senki nem vezethet, mert az ön- és közveszélyes, addig alapfokú pénzügyi képzettség nélkül szintén potenciálisan önveszélyes pénzügyi termékekhez bárki szabadon hozzáférhet.

A frankhitel-mizéria után azt hiszem levonható a tanulság: be kellene vezetni legalább egy olyan szintű pénzügyi oktatást, amely a mai modern világban való tájékozódáshoz szükséges lenne.

Mindez persze nem azért van, mert a magyarok butának születtek volna. Nem, a kapitalizmus nevű rendszer nálunk alig múlt húsz éves, így a nyugati társadalmakkal szemben nálunk még kevesebb tapasztalat halmozódott fel. Ezt a hiányosságot képzéssel lehetne korrigálni, nincs benne semmi ördöngősség, tanulható. Egészen alap szinten már az általános iskola végén el kellene kezdeni az oktatást, de legkésőbb a középiskolában. Nem kell bonyolult dolgokra gondolni, de többek közt annyit mindeképpen el kellene érni, hogy a magyarok tömeges méretekben ne szálljanak bele olyan pénzügyi konstrulciónba, amit nem is értenek, így fel sem tudják mérni a azok kockázatát.